FAQ

Wat is het verschil tussen Scrum@school en eduScrum?

Scrum@school is voortgekomen uit eduScrum. Scrum@school is doorontwikkeld op het gebied van werkvormen, persoonlijke ontwikkeling en de essentiële rol van feedback en Review. Scrum@school docententrainingen zijn praktisch toepasbaar en volledig gericht op Scrum in het onderwijs. Alle trainers van Scrum@school kennen het onderwijs van binnenuit.

Voor welke leerlingen is Scrum@school geschikt?

Scrum@school wordt gebruikt in alle leerjaren van vmbo, mbo en hbo. Overal neemt de motivatie toe en gaan leerlingen beter samenwerken. Onzekere klassen met weinig vertrouwen in eigen kunnen hebben wat langer tijd nodig om vertrouwen in Scrum en zichzelf te ontwikkelen.

Voor welke vakken en opleidingen is Scrum@school geschikt?

Scrum@school wordt gebruikt in de meest uiteenlopende vakken en opleidingen. Ook binnen grote realistische projecten verbeteren motivatie en groepswerk sterk.

Hoe verhoudt Scrum@school zich tot 21st Century Skills?

Zes van de zeven 21st Century Skills komen binnen de Ceremonies van Scrum@school automatisch aan bod: samenwerken, communiceren, creativiteit, kritisch denken, sociale vaardigheden en probleemoplossend vermogen. Daarnaast ontwikkelen leerlingen bijna gretig hun persoonlijke kwaliteiten.

Draagt Scrum@school bij aan talentontwikkeling?

Jazeker, want teamleden hebben de opdracht van elkaars kwaliteiten te leren. Wie goed kan plannen, helpt het team om beter te leren plannen. Zo komt elke leerling tot bloei.

Vinden alle leerlingen Scrum@school leuk?

Niet alle jongeren zijn direct enthousiast over Scrum@school. Sommigen moeten wennen aan meer verantwoordelijkheid en klagen dat ze harder moeten werken. Anderen worden er eerst onzeker van. Na verloop van tijd neemt hun motivatie voor Scrum vaak behoorlijk toe.

Wat betekent Scrum@school voor leerlingen met ASS en ADHD?

Vaak hebben deze leerlingen slechte ervaringen met ‘gewoon’ samenwerken. Leerlingen met ADHD melden dat het Scrumbord hen overzicht en rust in hun hoofd geeft. Leerlingen met ASS vinden houvast in de goed gestructureerde Scrum Ceremonies en ontwikkelen zich tot gewaardeerde teamleden en Scrum Masters. Zo krijgt groepswerk ook voor hen een meerwaarde.

Is Scrum@school eenvoudig te leren?

Het lijkt wel een beetje op schaken: de regels zijn snel uitgelegd, maar het spel leer je pas goed door het te spelen en jezelf te blijven verbeteren. Dat is precies wat docenten in de training met elkaar doen. Als een docent Scrum@school goed in de vingers heeft, leert een groep er binnen enkele weken mee werken.

Is Scrum@school geschikt voor elke docent?

Om met deze methode te werken heb je een paar dingen nodig: vertrouwen in je leerlingen, zin om je vak opnieuw te doordenken, bereidheid om te blijven verbeteren. Sta je het liefst in het middelpunt van de aandacht? Houd je ervan om een moeilijke groep te temmen? Of wil je de controle zelfs niet voorzichtig loslaten? Dan zal Scrum@school je mogelijk een ongemakkelijk gevoel geven.

Waarom al die Engelse termen?

Scrum@school is gebaseerd op Scrum. En dat is nu eenmaal een internationale methodiek met een eigen Engelstalig jargon. Als je dat spreekt, gaat er een wereld aan achtergrondinformatie voor je open. Wees gerust: het aantal termen is beperkt en leerlingen en studenten leren ze snel.

Is Scrum@school ook geschikt voor de basisschool?

Vast wel. Alleen hebben wij ons tot nu toe gericht op voortgezet onderwijs, mbo en hbo. Daar is de nood aan effectieve methodieken voor samenwerkend leren naar ons idee het hoogst.

Is binnen Scrum@school differentiatie mogelijk?

Jazeker. Er zijn al diverse manieren ontwikkeld om binnen een Scrumteam en tussen verschillende teams te differentiëren.